Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2014

Οι δύο... "Καρυάτιδες" της Κατερίνας Περιστέρη

Δύο πολύτιμες «Καρυάτιδες» έχει στο πλευρό της η ανασκαφέας του εντυπωσιακού ταφικού μνημείου της Αμφίπολης, που έχει προκαλέσει το μεγάλο ενδιαφέρον όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.
Η Ειρήνη Παπαδοπούλου έξω από τον χώρο της ανασκαφής. Το τελευταίο διάστημα δεν μιλά ποτέ και σε κανέναν, ούτε σηκώνει το τηλέφωνό της αν δεν γνωρίζει τον αριθμό που την καλεί.

Η Κατερίνα Περιστέρη περιγράφοντας πρόσφατα τους συνεργάτες της -πριν αποκαλύψει το ταφικό μνημείο το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου- έλεγε: «Είμαστε μια μικρή ομάδα που δουλεύει αδιάκοπα και μεθοδικά». Μέλη αυτής της ομάδας είναι η συντηρήτρια Μαρία Κυρανούδη, με μεταπτυχιακό από την Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ, και η νεαρή αρχαιολόγος Ειρήνη Παπαδοπούλου- κάνει μεταπτυχιακό στην κλασική αρχαιολογία- που αποτελεί «το δεξί χέρι» της Κ. Περιστέρη τα τελευταία χρόνια στις ανασκαφές της Αμφίπολης. Είναι οι πρώτοι άνθρωποι που καθημερινά μπαίνουν μαζί της στο ταφικό μνημείο και οι τελευταίοι που βγαίνουν.

Εχει μακρά θητεία
Η πρώτη είχε μετατεθεί στην Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη, όμως αποσπάστηκε και πάλι στην Αμφίπολη για να είναι δίπλα στην Κ. Περιστέρη. Η δεύτερη εργάζεται ως ωρομίσθια στην ΚΗ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, αλλά στην πραγματικότητα είναι η πολύτιμη βοηθός της.

Η Μ. Κυρανούδη έχει μακρά θητεία στην Αμφίπολη, καθώς υπηρετούσε από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 στην ΚΗ΄ ΕΠΚΑ. Νωρίτερα, μόλις πήρε το πτυχίο της από το τμήμα Συντηρητών Αρχαιοτήτων και Εργων Τέχνης του ΤΕΙ, εργάστηκε με τον καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας του ΑΠΘ και διευθυντή της ανασκαφής στην αρχαία Πέλλα, Ιωάννη Ακαμάτη, στα έργα ανάδειξης της Αρχαίας Αγοράς.

«Είμαστε μια μικρή ομάδα που δουλεύει αδιάκοπα και μεθοδικά», λέει για τις συνεργάτιδές της η ψυχή των ανασκαφών Κατερίνα Περιστέρη.


Το καλοκαίρι του 2010 και ενώ εργαζόταν ως μόνιμη υπάλληλος στην ΚΗ΄ ΕΠΚΑ, πήρε με άριστα το μεταπτυχιακό της από την Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ (Προστασία, Συντήρηση και Αποκατάσταση Εργων Τέχνης και Μηχανισμών).

Με την Κ. Περιστέρη γνωρίζονται χρόνια και έχει αναπτυχθεί μεταξύ τους σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης και εκτίμησης. Η προϊσταμένη της Εφορείας την έχει δίπλα της σε κάθε ανασκαφή στην Αμφίπολη αλλά και αλλού στον νομό Σερρών.


Μαζί -και με άλλους συνεργάτες τους- είχαν παρουσιάσει το 2009 στη Συνάντηση για το Αρχαιολογικό Εργο στη Μακεδονία και στη Θράκη εισήγηση σχετική με τον «εποικισμό» με λειχήνες του λέοντα της Αμφίπολης και την προστασία του μνημείου, ενώ έναν χρόνο νωρίτερα μαζί με την αρχαιολόγο Ηλέκτρα Ζωγράφου είχαν παρουσιάσει μια εργασία για «Το ρωμαϊκό νεκροταφείο και την περίπτωση διατήρησης οργανικών ινών σε χάλκινα νομίσματα» στο Κρυονέρι των Νέων Κερδυλλίων Σερρών.

Τον Νοέμβριο του 2013 είχε επιμεληθεί μαζί με την Κ. Περιστέρη την έκθεση «Παράλληλοι Διάλογοι από το κόσμημα της αρχαίας Βέργης? στο σύγχρονο κόσμημα της Lisa Sotilis», που φιλοξενήθηκε μέχρι τον περασμένο Ιανουάριο στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σερρών.

Στην έκθεση παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά σημαντικά ευρήματα της ανασκαφής στον Νέο Σκοπό Σερρών (Αρχαία Βέργη) και σύγχρονα κοσμήματα της Ελληνοϊταλίδας σχεδιάστριας Λίζας Σωτίλη.

Η Μ. Κυρανούδη είναι πάντα εκεί που είναι και η Κ. Περιστέρη. Ωστόσο από τις αρχές του χρόνου αναβαθμίστηκε ιεραρχικά στην υπηρεσία της και τοποθετήθηκε ως διευθύντρια στο τμήμα Συντήρησης στην Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας.

Στις αρχές Αυγούστου όμως που σήμανε... συναγερμός, επέστρεψε στα παλιά της λημέρια και πάλι κοντά στην Κ. Περιστέρη στην Αμφίπολη. Πλέον καθημερινά βρίσκεται στον τύμβο Καστά και συμμετέχει σε κάθε βήμα της αποκάλυψης του μεγάλου μυστικού και συντηρεί τα ευρήματα. Ηταν αυτή που καθάρισε και αποκάλυψε την περασμένη Πέμπτη τις δύο εκθαμβωτικές Καρυάτιδες.

Τον Νοέμβριο του 2013 είχε επιμεληθεί μαζί με την Κ. Περιστέρη την έκθεση «Παράλληλοι Διάλογοι από το κόσμημα της αρχαίας Βέργης? στο σύγχρονο κόσμημα της Lisa Sotilis», που φιλοξενήθηκε μέχρι τον περασμένο Ιανουάριο στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σερρών.

Στην έκθεση παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά σημαντικά ευρήματα της ανασκαφής στον Νέο Σκοπό Σερρών (Αρχαία Βέργη) και σύγχρονα κοσμήματα της Ελληνοϊταλίδας σχεδιάστριας Λίζας Σωτίλη.

Η Μ. Κυρανούδη είναι πάντα εκεί που είναι και η Κ. Περιστέρη. Ωστόσο από τις αρχές του χρόνου αναβαθμίστηκε ιεραρχικά στην υπηρεσία της και τοποθετήθηκε ως διευθύντρια στο τμήμα Συντήρησης στην Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας.

Στις αρχές Αυγούστου όμως που σήμανε... συναγερμός, επέστρεψε στα παλιά της λημέρια και πάλι κοντά στην Κ. Περιστέρη στην Αμφίπολη. Πλέον καθημερινά βρίσκεται στον τύμβο Καστά και συμμετέχει σε κάθε βήμα της αποκάλυψης του μεγάλου μυστικού και συντηρεί τα ευρήματα. Ηταν αυτή που καθάρισε και αποκάλυψε την περασμένη Πέμπτη τις δύο εκθαμβωτικές Καρυάτιδες.

Μαγνητίζει τα βλέμματα

Η νεαρή, ψηλή, ξανθιά αρχαιολόγος που βρίσκεται πάντα μαζί, αλλά ένα βήμα πίσω από την Κ. Περιστέρη, είναι η Σερραία Ειρήνη Παπαδοπούλου. «Δεξί χέρι» της τα τελευταία χρόνια γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τόσο την προϊσταμένη της ΚΗ΄ ΕΠΚΑ όσο και το περιεχόμενο του τύμβου.

Αποτελεί μέρος της μικρής, κλειστής ομάδας συνεργατών της Κ. Περιστέρη και βρίσκεται σε κάθε σύσκεψη που αφορά την πορεία των ανασκαφών.

Η καλή προσωπική σχέση των δύο γυναικών αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι συχνά μετακινούνται από τις Σέρρες στην Αμφίπολη με το γαλάζιο Nissan Micra της Ειρήνης Παπαδοπούλου. Αλλωστε μένουν στην ίδια γειτονιά, στο κέντρο των Σερρών.

Η νεαρή αρχαιολόγος σπούδασε Ιστορία-Αρχαιολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και ολοκληρώνει το μεταπτυχιακό της στην κλασική αρχαιολογία, στο ίδιο πανεπιστήμιο. Ηδη έχει περάσει με επιτυχία τις εξετάσεις του πρώτου έτους και τη νέα χρονιά θα δώσει δύο μαθήματα και θα παραδώσει τη μεταπτυχιακή της εργασία, η οποία είναι σχετική με ένα ταφικό σύνολο που βρέθηκε στην περιοχή της Αμφίπολης, κατά τη διάρκεια των εργασιών για τη διάνοιξη της Εγνατίας Οδού.

Στην ΚΗ΄ ΕΠΚΑ βρίσκεται τουλάχιστον από το 2011 ως ωρομίσθια υπάλληλος και πληροφορίες αναφέρουν ότι αποτελεί προσωπική επιλογή της προϊσταμένης. Η Ει. Παπαδοπούλου δεν μιλά ποτέ και σε κανέναν, ενώ τις τελευταίες μέρες δεν σηκώνει καν το τηλέφωνό της αν δεν γνωρίζει τον αριθμό που την καλεί.

Γίνεται... σκόνη

Τους δημοσιογράφους που σπεύδουν να της μιλήσουν, τους απωθεί με μια χαρακτηριστική κίνηση του χεριού της και όταν βγαίνει από τον αρχαιολογικό χώρο έχει πάντα κλειστό το παράθυρο του αυτοκινήτου της.

Πατάει γκάζι και χάνεται μέσα στη σκόνη, ενώ πληροφορίες από τη γειτονιά της, στην οδό Παύλου Μελά, αναφέρουν ότι εδώ και έναν μήνα -όταν «έσκασε» το θέμα της αποκάλυψης του μνημείου- κυκλοφορεί ακόμη και το βράδυ με ένα πλατύγυρο καπέλο, για να αποφεύγει κάμερες και φωτογραφικές μηχανές.

Για τη δουλειά της δεν μιλάει πολύ, ενώ οι συνάδελφοί της λένε ότι είναι συνεπής και σοβαρή αρχαιολόγος, πάντα διαβασμένη και σωστά ενημερωμένη. Είναι επίσης και η φωτογράφος της ανασκαφής καταγράφοντας κάθε φάση της. Η Ειρήνη Παπαδοπούλου απαθανατίζει τις εικόνες που αποκαλύπτονται στο εσωτερικό του τύμβου, ενώ δεν αποχωρίστηκε ούτε λεπτό την επαγγελματική της μηχανή, που κρεμόταν από τον λαιμό της, κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Αμφίπολη, πριν από έναν μήνα.

Στην ανασκαφή βρίσκεται από τους πρώτους κάθε πρωί. Ντυμένη σπορ, με τα μαλλιά πιασμένα, ακολουθεί τις οδηγίες της Κ. Περιστέρη και τις εκτελεί πιστά.

Χρίστος Τελίδης - Μαρία Ριτζαλέου

Πηγή: ΕΘΝΟΣ της Κυριακής
Δημοσίευση: 14/09/2014/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου